onsdag 12 oktober 2011

Barbershop




Idag har jag äntligen varit och klippt mig. Det har inte blivit gjort sedan innan Spiggens dop i juni och eftersom jag dessutom klippte lugg då så var det..ja typ dags.

Ända sedan jag flyttade till Göteborg så har jag gått på samma ställe i Linné. Salong Zebra på Prinsgatan. En kompis till mig gick där och dessutom så hette frisören Goggo. samma namn som min barndomsbästis tillika tygapa. Det avgjorde saken.

Genom åren har åtskilliga vänner värvats dit för stället är grymt. Om man gillar den typen. Inte bara att de är sjukt duktiga, det är också en atmosfär som gör att det nästan känns som att man är med i en film-ja typ Barbershop. Folk kommer och går, inte bara kunder utan lika gärna frisörernas mammor, kompisar, äkta eller oäkta makar och annat löst folk som bara hittat dit för att drälla lite. Strax intill ligger Bar Italia som har Göteborgs bästa kaffe och vips så kommer det in en servitör med några cappuccinos. Någon är hundvakt, någon annan barnvakt. Någon har en kärlekskrank stalker som hänger utanför fönstret och någon har ångest sedan helgen. Det pratas för högt på 17 olika språk, det kramas, skrattas och viftas med långa glittriga akrylnaglar.

Eftersom flera av mina vänner klipper sig där också så brukar Goggo berätta nyheter om dem om det skulle vara så att jag uppdaterat mig lite dåligt. Dessutom har de minnen som elefanter allihop eftersom de minns precis (och inte bara min frisör utan även de andra) hur man klippt sig vid varje tillfälle sedan 2007. De tar sig alltid tid att göra något extra. Om man ska ut efteråt fixar de partyfrilla eller så ägnar de extra tid för att lära ut hur man gör lockar med plattången.
När jag bara var med som sällskap en gång vägrade Goggo släppa iväg mig utan att hon fått fixa mitt hår också, eftersom hon "Inte kunde ha folk som lämnade salongen och såg ut som troll"
Då kunde hon tappa kunder.


Jag älskar att gå dit. Blir upplivad och känner mig tokig. Gör att jag vågar prova nya galna frisyrer. Som att toppa 4 cm istället för tre.


Nu med ny excentrisk frisyr.

6 kommentarer:

  1. Pelle hälsar "så fint det blev" och kom just på att det var väldigt längesen han själv var hos Goggo.

    SvaraRadera
  2. You crazy thing ;-), fast snyggt blev det!

    SvaraRadera
  3. *asg* igenkänning här igen! Men varför ändra på ett vinnande koncept liksom. Kramar Kicki

    SvaraRadera
  4. Shocking! men jättesnyggt. Och roligt. Inte håret roligt utan inlägget. Som vanligt. :)

    SvaraRadera
  5. Igenkänningsfaktorn var hög när jag läste om Goggo och Zebra. Min man började klippa sig hos G när hon arbetade på NK, därefter var det dotterns tur och sen har det fortsatt med resten av familjen. Mycket beroende av den stämmningen som G med kollegor skapar och som du så målande beskriver. Så här finns ytterligare en medlem i Goggos fanclub:)

    SvaraRadera