onsdag 5 oktober 2011

Efter solsken-lite regn


Åh, Spiggen har vait inne i ett sådant flow på sista tiden. Vi har lagt honom sju och plockat upp honom 12 timmar senare med gott humör från samtliga familjemedlemmar.

Nu tycker Spiggen att det kan vara slut på detta och han hörde från någon att han skämt bort sina föräldrar och det vill han ju inte. Så i natt så drog han i gång vid 12. Och det räckte inte att jag var där. Nix båda förädrarna eller ingen. (Och det sista var ju inget seriöst alternativ, det gjorde han klart för oss). Så vi vaggade. Och buffade. Och gjorde den vanliga samsovningsloven in i vårt sovrum som vi alltid gör men som hittills har fungerat 0 gånger. Så då gav vi alvedon. Så då gick vi upp och åt gröt eftersom han inte dricker välling. Så då bytte vi blöjan. Så då bytte vi tårdränkt örngott. Och tände nattlampa. Och släckte nattlampa igen. Sjöng fattig bonddräng så mycket så att det kändes som vi svalt skolkrita. Övade in en dans. Offrade ett lamm. No no. Inte sova.

Tillslut, vid tresnåret så somnade han på mig efter en promenad runt i vardagsrummet, lika lång som riksmarschen ungefär. Så då lade jag ner honom i hans säng och lade mig själv i hans rum.

Och drömde mardrömmar resten av natten.


Idag har de stängt av varmvattnet och värmen i vår lägenhet. Men i skåpet står det pepparkakor. Jävligt tur för alla inblandade säger jag.

Tillagt efteråt: 5 min efter jag skrivit inlägget så knackade det på dörren och Spiggen vaknade. Vem var det? JEHOVAS VITTNEN. Såklart. De har aldrig varit här förut men man ska välja sina tillfällen med omsorg. Fast kanske är frälsning det jag behöver?

Spiggen fattar inte varför det är så tråkig stämning så här på morgonkvisten

10 kommentarer:

  1. Hehe..låter bekant. Och frustrerande kan det vara ibland..

    SvaraRadera
  2. bläh för såna nätter! lyssna till kakmonstrets visa råd idag...

    SvaraRadera
  3. Men han är ju sjukt söt. iallafall.

    SvaraRadera
  4. Fy vilken natt, tur att du kan återberätta den sa att jag tycker att det låter roligt. Vilken kalufs Spiggen fått, sötnos, vi saknar honom! Pepparkakor låter gott, här säls det redan julgodis så om du är sugen så får du komma förbi! Kramar M

    SvaraRadera
  5. Tur att han är söt som socker. Och JV har alltid en osviklig timing. Drabbats själv ett antal gånger. Och av peppisar blir man ju snäll och söt. Ciao/Sahra

    SvaraRadera
  6. Nu minns jag varför jag inte vill ha fler barn.
    Fast han är ljuvligt söt. Och underbart hår har han.
    Jag kämpade tappert med att få sonens hår att bli lockigt. Lät det växa axellångt i förhoppningen att det skulle börja krulla upp sig i nacken. Så enfaldigt. Nu har jag istället ångest över att han på alla fotot från liten ser ut som en hippie från 70-talet. Jag kanske ändå borde skaffa ett barn till och göra det rätt.

    SvaraRadera
  7. Katlah: Ja det är ingen picnic direkt haha.

    Fru Cruz. Well i did. och jag gick hårt åt det

    Någons fru: Ja det är en hiskelig tur för honom för det är inte så dyrt med blocket annonser direkt :-)

    M: Åh vad jag önskar att jag kunde svänga förbi...men det är ju inte nästgårds direkt. Saknar er.

    Sahra: Det blir man. Definitivt. och tjock.

    Millasv: Tycker att du skall skaffa fler barn ända tills du får en lockig. Tycker jag absolut.

    SvaraRadera
  8. Så länge du har humorn kvar finns det hopp!

    SvaraRadera
  9. Men jag förstår precis! Vår marodör höll på i en hel vecka med att vakna runt fyra tiden och sen inte somna om förrän typ en kvart innan pappans väckarklocka började bröla. Man kan bli knäckt för mindre.
    Jag brukar försöka tänka som så att jag kommer sakna spjälsängsnätterna när han är tonåring och är vaken på den tiden av dygnet av helt andra anledningar. *s* Det hjälper föga. Haha.

    Söt liten gosse du har, ljuvliga lockar!

    SvaraRadera
  10. Alltså. Det här med pepparkakor. Det är så sjukt gott. Jag upptäcker det varje i år i oktober ungefär. Mmmm.
    Tur för spiggen att han är söt! Och att mamman hade pepparkakor. Och kanske framförallt tur för JV? :)

    SvaraRadera