lördag 29 oktober 2011

Åkej. I natt kör vi.


Kunde inte låta bli att tjuvstarta kuren redan i går kväll med ett gott resultat. Spiggen har ju varit AW-barn (eller vad man säger) från början och känner igen såväl buffning som ramsning och det har i regel alltid funkat bra. Så det är ju inga nyheter. Men vi blev slarviga och hamnade i ett buffningsträsk. Att han var lugn bara när vi buffade och gapade när vi gick ut ur rummet vilket medförde långa, långa nattningar, spring när han vaknade till och upptäckte att vi inte stod där. Men igår kväll somnade han på ramsan och det gjorde han även vid båda dagslurarna idag. Nu får vi se hur det går i natt. Skall sova på dagen nu medan Peter och Spiggen är och handlar (bland annat ett uppblåsbart liggunderlag som jag ska ha när jag "sover" utanför Spiggens dörr de kommande nätterna.) Vi har finjusterat sovtiderna på dagen och ikväll skall vi vara benhårda på skrattet till gonattet och ingen nedvarvning innan sömn. Jag förstår att detta är arabiska för en del av er och kanske också väldigt ointressant, men en och annan kanske kan få ut något :-). Skrattet till gonattet går iaf ut på att barnet skall skratta det sista det gör innan de lägger sig så de somnar lyckliga och nöjda efter en bra dag. Sedan gör man stor sak av väckningen också. Så det både blir roligt att lägga sig och roligt att gå upp.

Jag känner mig stressad att komma i gång med detta så snart som möjligt för situationen höll på att bli ohållbar. Skall vi klara av övernattande gäster samt bortasovningar nu i jul så behöver vi vara klara. Och det skall bli spännande faktiskt. Jag har full tilltro till kuren eftersom jag vet massor av barn den funkat på och läser man om den känns den logisk, human och till bebisens bästa. Anna Wahlgrens Barnaboken har jag varit så hjälpt av sedan Spiggen föddes och den kan jag rekommendera till alla. jag vet att AW får mycket skit men jag tycker ingen kan skriva så fint och kärleksfullt om barn som hon. Hon kommer med handfasta råd...inget BVC-tjafs om att "det kan vara så olika det där" Tycker aldrig att jag fått ett enda vettigt råd på BVC om någonting. Sådeså.

3 kommentarer:

  1. Skjut spännande att följa detta. Kanske till och med ska köra ett varv själva på F... läst boken har ju både jag och P gjort. /A

    SvaraRadera
  2. Skall bli spännande att se hur detta kommer gå! Håller tummarna! Kram

    SvaraRadera
  3. Säga vad man vill om AW men kvinnan har ju fler barn än de flesta så hon vet nog oftast vad hon pratar om...:)

    Kör hårt, håller tummen för er!

    SvaraRadera