måndag 24 oktober 2011

Guldkant på måndagen-En utmaning

Jag gillar egentligen vardagar. Vardagar gör en sällan besviken på det där sättet som midsomrar, nyårsaftnar och efterlängtade tillställningar kan göra. "Blev det bara så här"känslan, ni vet. (?)
På vardagarna går de bästa TV-programmen, man har sina rutiner och allt som kommer därutöver blir bara ett plus.
Men jag vet att för många är måndagarna veckans värsta dag som man bara vill sova över och tänka att "äh, jag går upp i morgon istället" när väckarklockan ringer.
Och tycker man att det är så så blir ju det ens sanning. En negativ tanke föder en ny och när dagen är slut så har du samlat tillräckligt med bevis för att hålla fast vid "jag hatar måndagar"devisen.

Så idag tänkte jag köra en liten utmaning med er om ni är sugna på det. Låt oss göra något väldigt bra av denna dagen. Låt oss sätta en oväntad guldkant, en liten knorr helt enkelt, på denna måndagen. Anstränga oss aktivt i tanke och handling för att detta skall bli en bra dag.
Sedan kan ni väl skriva en kommentar om vad ni gjorde.
Och den som vände dagen på det bästa, roligaste eller mest oväntade sättet kommer jag uppmuntra med en liten överraskning. Inget stort, inget dyrt men en liten, liten guldkant..
Så sätt igång och gör dagen bättre för er själva och för er omgivning.
Klara, färdiga, gå!

20 kommentarer:

  1. Åh vilken bra idé! Det ska jag absolut göra!

    SvaraRadera
  2. Kul! Jag ska vikariera på V:s dagis i eftermiddag. Detta betyder i klarspråk att försöka hålla ordning på minst 15 små yrväder. Fixa mellis, klä av och på 30 regnställ och mössor, 60 vantar och lika många stövlar. Samt städa efter hela partyt. Men under tiden jag är där har jag nu bestämt mig för att vara den kuligaste föräldern barnen har skådat. Här ska läsas bok, pysslas med pärlor och pratas på barns språk, allt med en positiv attityd. Men sen när jag kommer hem ska jag äta godis och vara extremt glad över mitt yrkesval. /Anna

    SvaraRadera
  3. Jag bestämde mig för att lämpa sonen med sin kusin för första gången och unna mig ett efterlängtat besök hos frissan i lugn och ro!

    SvaraRadera
  4. Detta var den bästa måndagen på hela denna månaden! Jag fick gå till jobb, vara borta från mina små älsklingar hela dagen vilket gör att det är ännu underbarare att komma hem till dom för jag har fått en chans att sakna dom.
    Jag gillar mitt ekorrehjul!

    SvaraRadera
  5. Vaknade i morse med urusla förväntningar...mulet väder, hundvakt, båda barnen (2 1/2 år samt 10 månader) hemma hela dagen, själv lätt huvudvärk. Så läste jag din blogg, okej då, då gör jag något bra av den här dagen. Blev och är fortfarande en superdag :-D Flera små promenader med en glad hund, stolt 2 1/2 åring som får hålla i kopplet. Sedan blåbärssoppa och skorpor till mellanmål. Syskonlek i finaste slag hela dagen och en närvarande mamma. Nu är storkok färdig till lillpöjken så jag slipper dåligt samvete för alla barnmatsburkar...och i ugnen står klyftpotatis, morötter och palsternacka. Mannen är hemma och får ta över stekningen av fläskfilé och barnlek och man kan visst dricka vin på en måndag!Så nu sitter jag och njuter en stund för mig själv framför datorn.

    SvaraRadera
  6. ÅÅh min lilla underbara Nova (8mån) gav mej sovmorgon till halv 10 imorse:-) sen har hon varit väldens goaste, bara myst me mig eller varit & lekt på golvet alldeles själv i godan ro medan jag fick klart en hel bunt med tennarmband som jag ska ge bort:-) fick tid till en promenad i de underbara vädret oxå, underbar dag! Hoppas din oxå var fantastisk! kram sofie w

    SvaraRadera
  7. Eftersom jag jobbade inatt (vilket säkrar tillvaron för en hel del invånare i vår närmsta storstad) så har jag sovit nästan hela dagen. Guldkant på dagen? Absolut, när man är så trött så att man i princip kan stå eller gå och sova. Men vid 15-tiden kravlade jag ändå upp från lakan, kuddar och en fasligt varm nakenhund, för att ta mig med dottern till stallet och ridlektion. Själv tycker jag att det är något av en bedrift att springa (!) runt med en häst i paddock när man ser ut och rör sig som en zombie så det borde vara värt en applåd iallafall. Avslutningen av kvällen kommer att tillbringas med en virknål och garn framför tv:n. Helt i min smak. Kramar till dig! Kicki

    SvaraRadera
  8. Jag önskar jag hade läst din blogg imorse istället för jag har haft "måndagsklumpen" i magen hela dagen och känt mig allmänt hängig. Men jag ska anta utmaningen nästa måndag istället tänkte jag...bra idé!
    //Emma

    http://omkonstenattvarakvinna.blogspot.com/

    SvaraRadera
  9. Jag gillar måndagar, en känsla av nystart. :-)

    SvaraRadera
  10. Ååååh vilken fantastisk utmaning!!! Jag hann dock inte läsa detta innan dagen var över och kvällen tog vid. men min dag artade sig bra. Jag kom till jobbet i bra tid, jag lyckades lösa allt det jag skulle.. rekordmånga var sjuka men det löste sig ändå. Allt som allt så är humöret på topp och jag gav bort en hel del leenden och fick en miljon tillbaka!!! :) Kram

    SvaraRadera
  11. Vardagen ska hyllas. Vardagen är underskattad. Jag gillar nystart, så varje måndag borde ju uppskattas mer. Den om någon borde kunna betraktas som nystart. Men jag är också den där lite långsamma sävliga typen så min måndag brukar ha hunnit ikapp när alla är inne på tisdag typ. Hade jag läst dig imorse hade kanske dagen sett annorlunda ut. Jag vaknade före tre i natt. Vet inte varför. Kunde inte somna om. Gick och körde spinning halv sju. Sedan däckade jag. Jag har visserligen tillagat lasagne idag för första gången. Barnen hade önskat det och vad gör man inte för dem små. Kände att jag hade gott om tid att testa något nytt. På eftermiddagen var 4-åringen hos läkaren för att kolla rör som trillat ur öronen. Skitspännande. Det mest spännande var när han la handen över min för att flytta hennes huvud i rätt vinkel. Jag drabbas då och då av, jag vill inte säga depression, för det är ett hån mot alla som är allvarligt deprimerande. Mera melankoli, håglöshet. Men jag har inte känt det på en dryg vecka och det är nog rekord. Jag har senaste tiden gått runt med en känsla av attityd och jajamensan fattas bara. Om du förstår. Och det är ju en bedrift i sig. Kul utmaning. Ciao/Sahra

    SvaraRadera
  12. Detta var en helt fantastisk måndag! Jag och Teodor promenerade upp till Skatås med en annan mamma och hennes son. Vi tänkte prova på en öppen förskola där man kunde vara utomhus. Det var helt fantastiskt mysigt! Våra smågrabbar röjde runt i skogen fyllda av upptäckarlust och glädje. Sedan kunde man ju tänka sig att vi tog spårvagnen hem. Men icke. Vi promenerade hela vägen hem igen. Väl hemma kom min bror på besök och vi hade bestämt att vi skulle ut och springa. Vi sprang rundan via Delsjön, du vet. Utan att riktigt förstå hur det gick till slog jag mitt personliga rekord och sprang hela 4 minuter och 20 sekunder snabbare än sist!!! Dessutom var jag bajsnödig hela varvet. Om inte det är värt en guldkant så vet jag inte vad.

    SvaraRadera
  13. Carolina: Kanske ett toabesök blev en guldkant i sig? haha..gud vad rolig du är! :-)

    SvaraRadera
  14. jag kramade en tant som luktade svett för kung och fosterland. satte kanske mest guldkant på hennes vardag, men kanske var jag hög på hennes odör då jag sedan skrattade en halvtimma i sträck?

    /S

    SvaraRadera
  15. Ont som f-n i tummen imorse! Och nu är jag nyopererad. Kraftigt inflammerad led i höger tumme, inlagd på handkirurgen i Malmö, akut opererad, gipsad och hemma på permis. En måndag... fast just det. Det skulle vara något roligt, va ;-)? Man kan säkert skratta åt det om några år... räknas det?

    SvaraRadera
  16. Min måndag blev bra på grund av att jag vågade rida ut helt själv på hästen i mörkret. Vi tom travade lite i mörkret och det var härligt, jag kände mig lugn och glad!

    När jag kom hem så var jag så inspirerad så jag tränade lite hund vilket gjorde henne otroligt glad! :)

    Sen firade jag det hela med att krypa ned i sängen och käka macka och glo på datorn till ögonen gick i kors!

    SvaraRadera
  17. Eftersom jag såg denna utmaning så sent på kvällen så fanns det inte kvar så många möjligheter att sätta guldkant på måndagen. Barnen sov redan. Så sambon fick bli föremål för min omsorg vilket passade bra då hans måndag inte hade varit lika bra som min. När vi lade oss i sängen fick han alltså den mest exklusiva behandling jag kan erbjuda. Jag kliade hans rygg! Med mina naglar. Utan ett skyddande lager, så som handskar, handduk, t-shirt, emellan. Jag kliade hans rygg så att hudceller yrde i rummet.
    Jag erkänner. Jag har en fobi. Hudceller under naglarna.
    Det första present min sambo fick av mig var en ryggkliare. Kanske inte så romantiskt, enligt sambon. Praktiskt, enligt mig. Kanske inte så roligt, enligt sambon. Perfekt, enligt mig.
    Jag känner mig i alla fall stolt och glad över vår avslutning av måndagen. Sambon somnade gott. Det gjorde jag också efter att jag dammat av täcket och skrubbat händerna.
    Jag fick kaffe på sängen i morse så jag tror att det här måste vara början på vår guldkantstillvaro.

    SvaraRadera
  18. Haha! Ja, det har du sannerligen rätt i, Annika! Jag bjuder på den. Är det tävling så är det. ;)

    SvaraRadera
  19. Vilken rolig utmaning, miassade den tyvärr igår. Men den kan man väl ta till sig minst en gång i veckan ändå kanske :)

    SvaraRadera
  20. guldkanten för mig blev ett skitsvårt träningspass efter jobbet och lite en kopp te och bulle i soffan efteråt. jag tyckte det var helt fantastiskt.

    SvaraRadera