måndag 31 oktober 2011

Jo, jag var mig just en snygg en

Andra vaknatten i natt. Ojoj vad jag beklagade mig innan. Men låtsades vara stoisk även om ingen gick på det. Vid 23tiden tänkte jag att liiite kan jag väl blunda i alla fall. Jag är ju så lättväckt. Om Spiggen piper det minsta så kommer jag ju vakna på en sekund. Max en sekund, förmodligen långt tidigare.

Klocken 6 i morse rusade Peter upp med hög frisyr och panik i blick och det larmade i hela lägenheten.
Spiggens andningslarm hade utlösts och jag hade inte vaknat. Hej och hå.

Men nu blev jag i alla fall klarvaken och vi rusade in i Spiggens rum på ett ytterst obalanserat och galet sätt. Tände lampor och drog Spiggisen upp ur sängen redo till första hjälpen.
När vi kom in så sov dock Spiggen som ett litet lamm trots oljudet. Han hade bara råkat lägga sig på tvären högst uppe i sängen och på så sätt hamnat utanför larmet. Nu blev han ju lite skärrad dock. Kanske inte det mysigaste sättet att vakna på. Och eftersom han inte skall gå upp förrän klockan sju så drog en lite långdragen omnattning i gång. Fast han somnade faktiskt om och vi kunde väcka honom vid sju och då var allt glömt och solstickan var en liten solstråle igen.

Jojo, sa Peter. Bra brandvakt vi har.

Jag kunde ju ha sabbat hela kuren typ. Men Spiggen sov ju från 19:50 till 6:00 i morse och därmed märktes inte hans slarviga mammas misstag så mycket.
Men att larmet gick i gång. (Som det ALDRIG gör) känns som ödets sätt att säga; You suck!

A, men jag var trött.

Bild lånad från www.nsd.se

7 kommentarer:

  1. All cred till er som kämpar med en liten! Minns det där med nätter och en liten pigg och väldans enveten krabat... :-/

    Gränna e´mysigt!! Får bli en tur dit nästa gång vi besöker Jönköping ;-)
    Kram L

    SvaraRadera
  2. men jag fattar inte? får inte ni sova även om han gör det? hur är den här kuren eg? :)

    Men SKÖNT att han lagt sig på tvärsen i sängen så det inte var nåt värre!

    SvaraRadera
  3. Yllet: Ofta när man kurar bebisar så har de värre sovproblem än Spiggen. Alltså de vaknar oftare. Första och andra natten skall man svara på varje rop eller skrik, innan de skriker upp sig. Alltså man skall lugna dem direkt. Sover man då så vaknar man inte snabbt nog utan först när de skrikit upp sig. Det är därför man skall vara vaken och det är detta (bland annat) som skiljer denna metoden från 5 minutersmetoden. Men som sagt. När Spiggen sover en sisådär 7 h på raken så känns det ju lite kass att vara vaken....jag vet inte riktigt vad jag ska göra då för metoden är först och främst riktad mot yngre barn tror jag även om kurning av äldre barn också nämns. Men det tar längre tid också.

    SvaraRadera
  4. Varför har han ett andingslarm?

    SvaraRadera
  5. m: Ja alltså...bra fråga. Han har ju haft det sedan han var liten bebis. Dels för att han sover på mage och dels för att jag var väldigt rädd för psd. Både Peter och jag tyckte att andningslarmet var en stor trygghet och vi slapp springa in och kolla om han andades som man ju gärna gör med små nyfödda. Den gröna lampan blinkade betryggande. Skulle aldrig låta min bebis sova utan andningslarm men det är ju bara min åsikt. Alla gör ju som de vill. Men för mig var det en trygghet. Och nu..ja det behövs väl inte längre antar jag men vi har ju kvar det och tänker att det knappast skadar. Psd kaaan ju drabba även äldre barn och jag tänker också på kvävning och sånt. Irrationellt kanske, men vi gillar vårt larm.

    SvaraRadera
  6. Oj, det skulle man haft. Hypokondriker som jag är. Har gjort precis det som ni sluppit göra. Sprungit och tittat varje sekund.
    Trodde man fick hyra sådant av landstinget med särskilda skäl. Dvs inte pga hypokondri (light) som i mitt fall. Fast det kanske finns att köpa?

    SvaraRadera
  7. Jadå det finns att köpa av flera olika märken. Vi har ett Babysense II. Det kostar 1450 kr och går att beställa på andningslarm.se
    Svinbra.

    SvaraRadera