fredag 16 september 2011

Fredagsbryderier

Jag läser väldigt många bloggar. ja, jag knarkar bloggar. Vackra livsstilsbloggar där blogginnehavarna har fantastiska hem, blanka frillor och välluktande badrumsrengöringsmedel.
De tänder doftljus, lagar svingod mat som de lägger upp som på restaurang på vackra fat och dricker Champange för att fira in helgen. De njuter av allt möjligt. Som att krypa upp i soffan med en stor kopp te till exempel.

De är så perfekta dessa tjejer. Deras barn verkar aldrig ställa till med något kaos, deras skjortor är lika krispigt vita på kvällen som på morgonen och deras läppstift tappar aldrig korken och kladdar inuti deras handväskor.

Och det är så förförande och jag köper samma rengöringsmedel, kladdar med glanskräm till frippan och tänder doftljus. Och i soffan kryper jag upp stup i kvarten. Med läsk till och med som borde vara lyxigare än te eftersom det är godare.

Och sedan väntar jag på att KÄNSLAN ska infinna sig. Den av vardagsglamour och koll på grejerna.

Men det vill sig inte riktigt. Trots riktiga attribut som Yankee candles, Stoooor tekopp från Bruka design (sjukt obekväm att dricka ur, helt tjock kant. men fin färg, jodå.)och fredagsblommor på den öppna spisen.

Men sedan så slarvar jag också. Tar brödet rakt ur påsen på lördagsmorgonen, utan att lägga upp det i korg. Samma med skinka. Inga tända ljus men väl en bebis som skriker däääää och vänder upp och ner på sin gröttallrik så det skvätter upp på mitt ben och sedan jag glömmer jag att torka bort det.

Men jag tror också att jag måhända är lite bortskämd. För om man kan njuta av att krypa upp i soffan med en kopp te så har man ju inte så höga anspråk direkt och DET är något vackert. Man kan njuta av det lilla och samtidigt sälja in det som om det vore höjden av vardagslyx. Jag struntar i om det inte är "hela bilden" för det är en underbar bild. Jag vill låta det stanna där.

För jag vill tro att detta är nåbart. Att jag en dag skall komma i kapp med städning och tvätt och strosa runt i lavendeldoftande rum. Att den dagen ska komma då jag kan nöja mig med en kopp te och ändå tycka att livet är en schlager. Då har jag i sanning blivit en stor människa.


Joråsåatt. Är det fredag så är det.

4 kommentarer:

  1. Dream on Syrran;-). Men du är bäst och roligast ändå:-). Och jag knarkar din blogg:-D
    /fant

    SvaraRadera
  2. Här är en till som nyligen hittat till din blogg. Och nu ska jag hänga här ett tag ;-).

    Kram Angela

    SvaraRadera
  3. Vad kul Angela!
    Välkommen. Hoppas att du kommer att trivas!

    SvaraRadera
  4. Hej! Har precis hittat till dig från frun och jag gillar dig jättemycket! Jag tycker det är skönt med en kontrast till alla "supermysiga, välstädade supermammor med underbara liv"... Det är skoj att läsa om en vanlig riktig människa! Jag återkommer!

    SvaraRadera