tisdag 20 september 2011

Barnarbete

Jag vet inte om någon undgått att jag är ett stort fan av Anna Wahlgren. Jag är såklart medveten om att många inte delar min uppfattning om att hon är en rockstar men jag är i alla fall helt övertygad om att om jag inte hade läst hennes böcker och följt hennes råd så hade mitt mammaliv varit en inte så liten gnutta sämre. Tack vare Anna (Ja, vi är Anna och Annika med varandra) så sover Spiggen oftast hela nätterna i eget rum, sover på bestämda tider på dagen och är hyfsat underhållsfri dagtid. I love Anna.

Enligt Anna Wahlgren så skall man ägna stora delar av dagen till "Social delaktighet" (Obs, hennes ord) istället för att leka med leksaker. Detta innebär att barnet skall deltaga i förälderns sysslor som att vara med när man hänger tvätt, diskar och dammsuger och hjälpa till efter egen förmåga.
T.ex. så sitter Spiggen på golvet och räcker mig strumpor när jag hänger tvätt. Väldigt snällt av honom.

Detta är ju dock en mammafälla. Eftersom Spiggen ska vara med på allt så måste jag också göra allt. Peter kommer sällan hem på lunchen för att Spiggen ska lära sig slänga salt i en kastrull. Det är galet orättvist. Dessutom tar allt naturligtvis sjukt mycket längre tid.

Men Spiggen älskar det och är faktiskt det enda sättet som åtminstone jag kan bota tillfällig klängighet.

Men det är möjligt han, så fort han får egen mobil, lägger in BRIS som snabbval.


Nej, men självklart så får han inte sitta på diskbänken själv utan tillsyn.
Slappna av vetja!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar