söndag 6 november 2011

Vanedjur och presentation av ny måndagsutmaning

Det känns som om allt jag skriver på söndagar kan jag egentligen skippa och bara ta copy,paste från veckan innan. För det ser egentligen nästan alltid likadant ut. Vi går upp svintidigt som vanligt, åker ut till Peters föräldrar, oavsett om de är hemma eller inte, är ute så Spiggen inte skall få D-vitaminbrist, storhandlar på 421, äter något kaloririkt, tvättar och går och lägger oss. Typ så.

Det finns så mycket man SKULLE kunna göra. Galna saker. Dansa tango, gå på något spännande seminarium om kanariefåglar, skaffa hund, bygga en piñata. Men det gör man ju inte. Nej.
Hur gör ni? Trampar ni också i gamla vanespår? Ser era helger också ganska lika ut eller hittar ni på nya spännande saker, utmanar er själva och tokar till det? Berätta. Jag behöver inspiration.


Nu till något annat. Förra måndagsutmaningen togs emot väl och därför kör vi en ny. Och för att fler skall kunna vara med så presenterar jag den redan ikväll. Även om vinsten är blygsam rent materiellt så är ju detta en tävling utan förlorare. (Det var ju djupt och fint skrivet. Nu kan jag klappa mig själv lite på axeln eftersom jag verkar vara en så fin och tänkande människa)

Skit i det nu. Följande står på agendan:

I morgon går utmaningen ut på att ni skall göra en medmänniska en tjänst. I hemlighet. Det kan ni göra på två olika sätt. Ni kan hjälpa någon utan att berätta det för någon annan (utan här i kommentarsfältet, här får ni skryta ohämmat). När man gör något riktigt fint så vill man ju gärna att någon skall lägga märke till det och gör ingen det så vill man kanske lägga in det lite försiktigt när man pratar med någon. Om tanten man hjälpte över gatan, om 100lappen man gav till en uteliggare o.s.v. Men icke denna gång.

Eller...så kanske ni hoppar på något som är ännu svårare. Ni hjälper någon utan att ens personen som blir hjälpt får reda på det. Vad kan det vara då? Tja, kanske försvarar ni en kollega på jobbet eller tar en kula för någon på något sätt. Plockar upp någon annans kvarglömda skräp eller städar er mans strumplåda (Det märker han garanterat inte).Valet är ditt.

Kör hårt och lycka till.


Dagens Spigg. Varken mer eller mindre.

6 kommentarer:

  1. Vilken bra idé, den ska jag försöka anamma!

    SvaraRadera
  2. Skitbra utmaning. Men jag kan inte komma på en enda god och osjälvisk handling idag. Tyvärr. Är för trött. Eller jag skickade en kärleksförklaring till mannen på fejjan när jag var ute och partade igår. Räknas det. Ett bra söndagstips är att någon gång bryta vanorna. Jag har ju lite större barn än du och därför är helgerna ofta uppbokade av aktiviteter. Söndagar är tex fäktning. Men igår var det lov och vi hade möjlighet att göra något annat. Men det orkade vi inte. Jag var däremot ute på en tjejgrej igår. Sminkade mig, mummade mig, valde kläder med omsorg. Lyssnade på liveband och åt gudomlig mat. Det hör inte till vanligheterna. Särskilt inte en söndag. Hoppas du får många roliga svar. /Sahra

    SvaraRadera
  3. Åh tack så mycket söta du! Hihi du får gärna titta in igen!

    Så söt han är din lille spigg!

    Det verkar som att vi har ungefär samma upplägg på helgerna.. fast i helgen har vi renoverat tills vi stupat, man får passa på när man kan få barnvakt över helgen!

    Kram på dig!

    SvaraRadera
  4. Idag åkte jag tåg med Teodor och hade din lilla tävling i åtanke. Det är inte helt lätt att vara smidig på ett tåg när man har barn och barnvagn men jag försökte hålla oss ur vägen så gott vi kunde. Jag erbjöd även mina medresenärer hjälp med väskorna och la till och med upp en stor och tung hockeybag på hyllan. Det var iofs för att vår barnvagn skulle få plats där bagen först stod, men ändå. När ägaren till hockeybagen skulle gå av i Skövde reste jag på mig och tog ner bagen från hyllan och kånkade ut barnvagnen med en sovandes Teodor i för att få ut mannens andra gigantiska väska som stod inknödd bakom barnvagnen. (Då vaknade Teodor) Som om inte det vore nog med vänlighet så undvek jag att bjuda 2-åringen som satt bakom oss på kex. Jag övervägde det länge och väl men kom fram till att jag kanske bara ställer till besvär om det är så att hon egentligen inte brukar få äta kex för sin mamma.

    Tack för en superbra tävling!

    SvaraRadera
  5. Får man vara med om man blivit hjälpt av någon utan denne vet om?

    Jag hittade matten till hästen jag rider på ett forum och hittade ett jättepositivt omdöme som mig som medryttare, vilket jag levt hela kvällen och dagen idag.

    Det var liksom inte lite så där, jag tror det blir bra. Utan STORA ord som PERFEKT och SKITBRA.

    Till mig, bara till mig... Åh vad gott det värmer i hjärtat. Utan att hon vet nåt alls.

    SvaraRadera
  6. Jag lånade ut min kabinväska med hårt skal till min chef (som jag innerligt ogillar) så att han kunde köpa vin till mig och han själv i Italien i helgen. Räknas det som en osjälvisk och snäll handling? //Undrande Vädur.

    SvaraRadera