torsdag 12 januari 2012

Om att blomma under vissna förhållanden.

Alltså jag har de ogrönaste av fingrar. Knallröda är vad de är, i det avseendet. Jag kan döda vad som helst på rekordtid. Till och med min plastväxt ser lite vissen ut.
Men i våras någon gång så köpte jag en orkide som är förunderligt tålig. Efter mkt om och men så tappade den tillslut alla blommor och jag var beredd att slänga då det inte händer i min värld att jag skulle kunna få en orkide att blomma om. Jag ser dem som long lasting snittblommor helt enkelt.

Men så såg jag att den hade en liten knopp så jag avvaktade förflyttning till sophink. Och så plötsligt exploderade den i blommor. Och har fortsatt att blomma sedan dess. Den ger sig ta mig tusan inte. Tvärtom, den har dubbelt så många blommor som den hade när jag köpte den. Den får ALDRIG något vatten och när den väl får det så vattnar jag rakt i och tänker att jag tömmer ut det sedan och så glömmer jag bort det.

Det är en asfaltsblomma jag fått tag på, helt klart. Men lite orolig blir jag, som vårdare och allt. Den verkar lite masochistisk lagd, minst sagt. Tar skit, trivs i destruktiva relationer och sådant där. Det kan väl aldrig vara bra.

5 kommentarer:

  1. *skratt* Jag har köpt en plastväxt på Plantagen, som dog (!) På riktigt. Till och med personalen på Plantagen undrade vad jag hade gjort när jag kom tillbaka med den... Så jag fattar vad du menar! :)
    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  2. Fast orkidéer är såna, dom ska ha sån behandling för att blomma ordentligt.

    Så kör du vidare på ditt koncept! :)

    SvaraRadera
  3. Orkidéer is da shit för oss med ogröna fingrar.
    Så heja orkidéer.

    SvaraRadera
  4. Köp några myrsine...(typ gröna runda bollar på pinne)...skitsnygga och lever sitt eget liv..en skvätt vatten ibland, typ var 14;e dag, om man nu hinner...och ändå dör de aldrig. Trevliga med andra ord.

    SvaraRadera