lördag 18 februari 2012

Godmorgon Lördag

Lördagar innebär sovmorgon för mig. Alltså en bra dag.

Det blev tillslut dock inte så jobbigt med sömnen i natt som vi befarade. Vi skärpte oss och dammade av (bokstavligt talat)den gamla sova hela nattenrutinen som vi slarvat med och efter 1½ timme så var det fara över och Spiggen sov hela natten och vaknade först vid åtta i morse. När vi tidigare tagit upp honom, kramats, vandrat eller lagt honom till oss så har det ju kunnat ta halva natten.
Sköööönt. Hoppas han minns vad som gäller nu. Och att han känner sig trygg igen.  För ett tag i alla fall.

Jag vill här passa på att slänga in min åsikt i Anna Wahlgrenkonflikten som knappast undgått någon. Jag har ännu inte läst hennes dotters bok men kommer säkert att göra det vid tillfälle. Om jag vågar. Vad jag har hört så skall den vara fruktansvärt hemskt. Har AW gjort de sakerna mot sin dotter så är det naturligtvis oförlåtligt och jag kan förstå dotterns vrede och förtvivlan helt och fullt.

Men i detta skiljer jag på sak och person. AW är inte den första person som inte har levt som hon lär. Jag antar att hon också haft perioder då hon också INTE har betett sig så här. Hennes andra barn vittnar ju om det och tar helt avstånd från det hela. Hon kan ändå kunna en del om barnuppfostran.
Jag kan ju allt om bantning och skulle kunna skriva femton böcker om det. Jag är inte smalare för det :-) (En korkad jämförelse såklart. Jag vet det)
Hennes (nedskrivna) metoder fungerar lika bra oavsett hur hon behandlat sina barn.
Hon förespråkar ju knappast psykisk och fysisk misshandel i boken.
Tvärtom. Barnaboken är fortfarande den varmaste bok jag har läst om barnuppfostran. För mig är den en livlina. Jag hävdar med 100% bestämdhet att den underlättat vårt bebisliv och att den nästan ensam kan ta åt sig äran för att vi har fått sova så bra.
När vi haft problem så har det ALLTID varit då vi tappat bort oss och gjort på annat sätt.
Däremot säger jag inte att att alla behöver hennes sömnmetoder. Många, många klarar det bra på egen hand. Men många gör det inte. Typ vi.

Sedan kanske man ändå känner att man inte vill sponsra en person som man nu har hört kan ha betett sig såhär. DET är en annan femma och det kan jag förstå.

Nog om detta.

Idag skall jag träffa några jag saknat och jag är så, så glad för det. Ihjälkramning kan komma att bli aktuellt.

Det var då.
Vår lilla, lilla Spigg 

3 kommentarer:

  1. Jag har noll koll på AW och noll koll på barnuppfostran... så länge ni är nöjda och det funkar så är det nog en helt ok metod. Kram

    SvaraRadera
  2. AW jag har inte så mycket erfarenhet av henne men när vi knåpade ihop en bra sovrutin för Viccepisse så visade det sig att det var mycket som var likt AW:s rutiner.
    En sak som jag tror missas i AW debatten är att hon har typ 75 ungar födda under ungefär 50 år så det är ju rätt klokt om man jämför med rätt år och vad som var brukligt i barnuppfostran då. På 60/70-talet var det vanligt att barn fick en örfil/smisk på stjärten/fick gå och lägga sig utan mat/fick utegångsförbud/blev utestängda från familjen allt välmenat som learn the hard way. Det betyder inte att det är okej men det var så samhället såg ut då. Så om man ska prata om hemsk barnuppfostran måste man vara i samma tidsepok och jämföra. Min uppfostran är inte lik den mina barn får. Det betyder inte att jag hade en hemsk barnuppfostran eller att mina barn har det. Det betyder bara att tider förändras och samhället med det. Värderingar förändrats konstant.
    Sen att det finns vissa så bedriver en hemsk barnuppfostran är en annan sak. Säger inte att AW har gjort rätt eller fel.

    Ursäkta uppsatsen. :)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Du skriver så klokt! Det är ju faktiskt så att man lär sig av misstagen i livet också. Om jag inte haft det så tufft själv, hur skulle jag då kunna dela med mig av sådana erfarenheter eller peppa till att ta tag i sitt liv? Jag jobbade på gym i 4 år, är rundare nu än när jag började där och vet MYCKET om träning men inte är jag muskulös och tävlar i fitness ändå. Sen tycxker jag att amn givetvis ska tänka själv oavsett vad det gäller. Allt funkar inte för alla, så är det ju.

    Lite tankar som ploppade upp när jag läste din text. Mkt bra, du är så bra Annika ;) Får jag chans på dig! ;)

    Pöss å kram

    SvaraRadera