onsdag 29 februari 2012

Klippa navelsträng

Nu är Spiggen lagd och min sista dag som mammaledig är över. Vi har druckit vin och ätit bränt (godast så) Levainbröd och motat bort vemodet så gott det någonsin är möjligt. Den mentala navelsträngen är segare än den fysiska och svårare att klippa. Sen avnavling är min grej.

Nu börjar den svåra uppgiften att göra mig representativ för att kunna vistas bland vanliga människor. Idag ser jag ut som en tiger med alla snorstrimmor på mina kläder. I morgon är knappt ett hårstrå på kavajen ok. Kavajen ja. Himmel! Får jag ens på mig kavajen? Det känns inte sannolikt.

Jag kan inte fatta att sist jag jobbade var jag gravid. 100 000 år sedan.

100 000 år sedan.
Och "jobbade" var vid den här tidpunkten också en överdrift.
"Flåsade" hade passat bättre. "Ugglade" likaså. Eller "grinade"- En bubblare.

Nä nu skall jag måla nögglarna och plocka ögonbrynen. Man får försöka.

6 kommentarer:

  1. Du kommer snart att vänja dig vid din nygamla roll och det kommer att gå galant. Mammarollen får du ju ha kvar även om du inte kommer att spendera ALL din tid med goa Spiggen. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Åh, vilken känsla det är första dagen på jobbet efter mammaledigheten! Äta lunch utan att samtidig mata/torka/snyta/jaga efter någon liten huligan, prata med vuxna utan att rusa iväg mitt i en ofärdig mening och dricka kaffe (eller chai då för er moderna inne i stan) och...tja ta det lugnt. Men det allra bästa är när man kommer hem igen och det kramkalaset som blir då. Så är det fortfarande, trots att jag jobbat i snart ett år, shit vad man längtar efter att komma hem. Det är som man varit borta ett halvår varje gång. Lycka till i morgon! Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Du är redo för verkligheten, du är en naturlig skönhet.
    Jag tror du kommer tycka om att jobba. Jag ser på mitt jobb med helt nya ögon sen jag blev mamma.
    Ha en härlig dag imorgon!
    Kram

    SvaraRadera
  4. God morgon vackra kavajtjej! Hoppas ångesten är borta och spänningen är total! Shit vad skumt det måste vara att gå till jobbet igen!! Kraaam och ha en superfin dag! Pepp pepp!

    SvaraRadera
  5. Hu ja, jobbig separation. Men efter någon vecka är det lättare. Mycket lättare. :)
    Kramar

    SvaraRadera
  6. Det är jobbigt ända fram till första fikapausen på jobbet och man får sitta och skvallra och ha kul med sina arbetskollegor. Du ser skitsnygg ut iallafall.

    SvaraRadera