tisdag 9 oktober 2012

Vab-tisdag

Det är min första riktiga Vab-dag idag. Skall man högtidliggöra det eller åtminstone uppmärksamma det på något sätt? Kanske med något barkbröd eller så för att riktigt gnugga in att nästa gång vi kommer ha fulla inkomster igen antagligen är någonstans runt år 2020.
Spiggen har iaf haft gott om energi idag vilket är märkligt med den mängden mat han inte har ätit, men hällt ut på golvet. Han har fått i sig cirkus en halv oliv, två mikroskopiska bitar korv och två teskedar Ipren. Typ. Men han har druckit sin mjölk åtminstone så det får väl gå. Fast han är ju ingen tjockis direkt och denna fasta tar styggt på det lilla kroppsfluff han har. Han gör skäl för sitt smeknamn Spiggen. Han ser ut som en Spigg. Vår lilla herr mikroskopisk.

Vi har ägnat dagen åt ett Alfonsmaraton. Spiggen är lika förtjust i TV-serier som sina föräldrar och tar sig gärna ett riktigt långrace med flera avsnitt på en gång. Ni hör vilken usel morsa jag är som låter min unge kolla på TV. Om det är till någon tröst så hade jag den åtminstone inte som BARNVAKT medan jag själv hade lyxig egentid (= värt dödsstraff enligt Familjeliv) Nej, jag var tvungen att sitta med under varenda rafflande episod. Alfons käkar kakor, slår en liten kille, tappar bort sin farsas pipa och ställer till med kalas. Spännande grejer.

Jag missade Jonas Gardells nya TV-serie "Torka aldrig tårar utan handskar" igår så den tänker jag kolla in nu ikväll. Såg en trailer för den och det var knappt så jag fixade det. Jag har ju lovat mig själv att undvika saker som gör mig väldigt upprörd men jag bara måste se denna. Av en hel drös olika anledningar. Har ni sett första avsnittet? Vad tyckte ni?

Bara man håller huvudet varmt så kan man vara lättklädd resten, resonerar Spiggen och sportar boxertisha som sjukdagsstass.


4 kommentarer:

  1. Alfons går på repeat här också. Både på plattan och som bok. Och Arvid går omkring och gastar: Aja baja, inte sågen! :-)
    Såg Gardell igår. STOR ångest utlovas. Men det var bra.

    SvaraRadera
  2. Ja det var väldigt bra. Och väldigt mycket ångest.

    SvaraRadera
  3. Nej, jag vet inte om jag klarar den här serien faktiskt... En del saker får jag backa på. Har tillräckligt med ångest på mitt jobb... Behöver ytlighet när jag kommer hem :)

    Kramar

    SvaraRadera
  4. En vab-dag i oktober gör ingen fattig! Vänta till ferbuari-mars när det bara kommer upp en blå rök ur lönekuvertet. Då kan vi verkligen snacka barkbröd! Och nej, jag vågade inte heller titta på Gardell i måndags. Men jag måste nog göra det, i sinsom tid...

    SvaraRadera