måndag 1 oktober 2012

Föräldrarmöte och klädångest

Jag har varit på mitt livs första föräldramöte. Det är sjukt seriöst på dagis har jag märkt. Iaf så fick vi sitta på en bänk och ta del av det lärande som är våra knattars vardag. Vi fick se bilder på barnen  när de lekte i olika miljöer och så hade de märkt ut med ord allt som de lärde sig i just den typ av lek. Och det var mycket. Naturvetenskap, matematiska termer, demokrati och sådana viktiga saker. Det är annat än våra primitiva tittutlekar hemma. Den saken är ju klar.
Och så skall vi bli kallade på utvecklingssamtal. Jojo. Spiggens första utvecklingssamtal. Det ser jag sjukt mycket framemot faktiskt. Det skall bli roligt att se vad de säger. Jag hoppas att han har visat framfötterna tills dess. Utvecklats inom Naturvetenskap, matte och demokrati. För där finns brister.

Fast när jag tänker efter så har vi haft ett utvecklingssamtal tidigare. På BVC vid ettårskontrollen. Det gick inte så bra.

Kvällarna nu för tiden ägnar jag mig åt att fundera på vad en 2 åring behöver för kläder inför höst och vinterrusket. Det är en bra sak att ha ångest för tycker jag. Här finns att tänka och vrida på om man känner för det. Och det gör jag ju.
Skall man välja galon som inte andas eller funktionskläder som blir förstörda i torkskåpet? Skall man jobba med lager på lager eller ska man fjäska för förskolepersonalen genom att köra all in one? Är våra vinterkängor i varmfodrat goretex värdelösa för att de inte har gummi på hela ovansidan som hon på XXL antydde medan hon pekade på ett par andra som kostade en aning mer?
Vad ska man ha för vantar på ett barn som vägrar ha vantar?
Varför regnar det alltid i denna stad?
När kommer soc?

Frågor, frågor.

Förresten..från det ena till det andra. Banankakan jag gjorde igår blev svingod och det tyckte inte bara jag. Det var rykande åtgång på kontoret också. Det blir godare med smör, absolut, men chokladen satte piff.
Nästa gång kanske jag flippar ännu mer och testar med Stevia. Då blir det värsta bantarkakan.
Typ som en morotsstav.

Det är viktigt att ha växmån i sina gymnastikskor tycker Spiggen och passar på att visa upp hemmets stökigaste vrå 

3 kommentarer:

  1. Nu har jag googlat ännu mer och ökat på beslutsångesten lite. Ska man verkligen ha tvådelat, hur mycket kommer dom växa närmsta månaderna och varför är det så dyrt allting. Spännande med föräldramöte, fint att dagiset (eh förlåt förskolan) satsar på demokrati och inte diktatur. Kram Anna

    SvaraRadera
  2. Mmmmm....särskilt demokrati brukar vara knivigt i tvåårsåldern. Kanhända får han jobba ett tag till på det...

    Sorry för marsipanen förresten :)

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Molly vägrar fortf vantar. Men så hittade jag några smarta saker på Pop. De har avklippta fingertoppar, men man har möjlighet att liksom vika över ett skydd om man vill. Det kan kanske vara något. Ofta är det ju anledningen. De vill kunna röra fingrarna och plocka sina pyttipyttiprylar.
    Fleecefodrar galon är super den här perioden. Vinter kör vi tjock och varm overall. Har alltid med några lager med underställ och fleeceställ om det är riktigt kallt.
    Skor är knepigare tycker jag. Har fortf efter fyra barn inte hittat den ultimata vinterskon.

    SvaraRadera