söndag 8 april 2012

Påskrapport

Så var i alla fall vårt påskfirande över. Vi har varit hemma i Trollhättan hos mamma, pappa och brolla. Min äldsta bror kom också upp från Skåne med sin familj så Spiggen har varit översköljd av kärlek från sina fina kusiner som försökt lära honom allt möjligt praktiskt. Som att gå. Spiggisen har dock varit sjuk och snorig som han alltid verkar vara när han är hos mormor och morfar så han har bjudit på sedvanligt dåligt humör. Men han blir ju alltid uppmuntrad av påskmat så han har mumsat sill och korv och ägg med kaviar. Och en och annan marsipanbit eftersom jag är en dålig mamma.

I år så kändes det som påsken bara kom med ett pang och sedan var den över lika fort. Vi har flängt som tre  skållade råttor den senaste tiden och bott ömsom här i lägenheten och ömsom hos Peters föräldrar eftersom de har borrat och haft sig på vinden. Och sedan var det stylingen av lägenheten och sedan visningar och sedan var jag i Stockholm och så bar det av till Trollis. Alltså det är ju inte så farligt men jag har ju varit van vid att livet gått långsamt under mammaledigheten. Så jag känner mig trött. Ja, lite trött faktiskt. Så vi dök upp som tre tonåringar hemma hos mamma och pappa och slog oss ner vid dukat bord. Inget hade vi förberett så vi kom tomhänta men blev gödda och omhändertagna. Min äldsta bror vet ju att jag gillar kvantitet när det kommer till onyttigheter så han hade för säkerhets skull fyllt mitt ägg med ungefär dubbelt så mycket snask som alla andra fick. Så håller man en tjockis lugn och på gott humör.

Eftersom det ska bli snöstorm (!) i natt så åkte vi hem redan idag. Spiggen var ett redigt barn och spydde först när vi kommit fram till parkeringen hemma. I min hand dessutom så det blev lättstädat. Fint så.

Nu är det skönt att landa hemma lite grann. Vi behöver varva ner och finna ro att ta ett svårt beslut om lägenheten. Eftersom mitt nya sunda liv börjar först på tisdag så planerar vi dessutom att äta kopiösa mängder kalorier.

En god påskdagsafton helt enkelt.


Spiggens fina kusin Ida grejade superfin påsktårta med fågelbo och allt.

Påskäggen. Naturligtvis versade.
Endast komplicerad prosa duger.
Som ägg och skägg och annat begåvat.

Spiggen hemma igen och tar igen sig efter påskfirandet.
Det är jobbigt att vara en bebis.

1 kommentar:

  1. Men ååååh vilken fin tårta!! Och Spiggelutten är en riktig goding. Starkt att hålla inne kräket tills ni var hemma! Kram

    SvaraRadera