lördag 17 november 2012

Spiggdag och lussebulle

Förberedelserna för Spiggens barnkalas är i full gång och p.g.a. sent påtänkt cupcakebak igår kväll glömdes bloggningen bort. Det vackra resultatet får ni se ikväll.
Medan Spiggen sover sig i form inför hippan passar jag på att fika lite på årets första lussekatt.
Jag vet att det bakas kusar både här och där i stugorna men jag tycker det är för tidigt jag. Inte så att jag rasar eller vill skriva insändare eller så, men ändå. Lite tidigt. Det måste kännas rätt det där. Egentligen vill jag ha avklarat all Spiggfirning innan jag börjar julstöka. I år blir det svårt då vi även skall fira honom på första advent hemma hos mamma och pappa men inga regler utan undantag.

Men köpt bulle går an kände jag när jag skrev ner reglerna på mina stentavlor. Särskilt en från Focus där det inte snålas med saffran eller drygas ut med någon lumpen gurkmeja.

Och apelsinsaft. jag vet inte när jag drack apelsinsaft senast. 1997? Det är synd för det är väldigt smarrigt. Den dracks så som jag drack den när jag var liten. Fisljummen. Eftersom jag oftast var (och är tydligen) för sugen för att hinna vänta på att vattnet skulle bli kallt och då isbitar är för fegisar.

Så är det mät. Skriv ner detta.
Viktig info, denna lördag.

Grått glas passar inte till gul saft. Undvik det.
Grått till gult= oftast fult

2 kommentarer:

  1. Håller med! Det kliar i fingrarna men julen får minsann vänta till advent. Men det är svårt när det piffas och fejjas till höger och vänster =)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Gott, gott, gott. Jag vill också ha lussekatt, men är alldeles på tok för lat för att baka. Så en ICA-variant känns som ett gott alternativ. :)
    Kramar

    SvaraRadera