lördag 10 november 2012

Jerusalem Jerusalem

Jerusalem idag. En stad så laddad med extra allt att det är helt omöjligt att hålla sig kall.
Vi besökte olivberget, fick lämna lite önskningar i klagomuren och besöka Uppståndelsekyrkan som rymmer både platsen där Jesus kors stod, platsen där han blev tvättad efteråt, samt graven.
Så pampigt, så mäktigt. Staden vibrerar av historia och tar fullständigt andan ur en.
Jag är så tacksam över att ha fått se och uppleva ett heligt centrum för tre världsreligioner som på många sätt samsas om samma platser. Samsas och samsas kan ju naturligtvis diskuteras men i vardagen så verkar de i alla fall funnit ett sätt att leva som fungerar något så när.
Judiska symboler varvas med kristna och muslimska och även inom religionerna finns så många olika riktningar och falanger att de har lika svårt att komma överens inom den egna tron som mellan de olika religionerna. Jag tänker inte ens ge mig in i diskussionen om vad som är rätt och fel i konflikterna på Västbanken för ju mer man hör, ser och förstår desto mer komplicerat blir det naturligtvis. Det är som att skala en lök. Fler och fler lager hela tiden. Jag hoppas att det ordnar sig och att de hittar en lösning. Det är enkla ord för en svår sak men det är precis hur jag menar. Jag har ingen aning om hur, men jag hoppas att det ordnar sig.

Jag är så otroligt glad att få ha upplevt Jerusalem och jag tror att vi alla verkligen, verkligen känner oss  lyckligt lottade som har fått åka och uppleva detta fantastiska land.
Israel lämnar ingen oberörd. Det fullständigt förför mig och jag vill bara ha mer.
Under dessa dagar har jag upplevt några av mitt livs roligaste upplevelser och stunder av vördnad och ren tacksamhet. Det är med ett hett hjärta jag lämnar Israel i morgon.
I will be back. Så snart som jag bara kan.





1 kommentar:

  1. Jerusalem är definitivt ett resmål jag har en önskan om!
    Kram

    SvaraRadera