tisdag 28 maj 2013

De vackra ögonblicken

Slutet på maj är min favorittid på året. Jag går promenader på kvällarna och försöker ta in hur vackert allt är och se mig mätt på det. Men det går inte. Och det stressar mig en aning.Träden blommar så otroligt kort tid och syrenen dör så fort man tar in den.Det blir åter en påminnelse om att man inte kan frysa tid och att allt är förgängligt. Man ska passa på att njuta av det ena och andra i stunden, men det är så svårt. Alltid när jag är på semester på någon vacker plats så har jag svårt att ta in nuet där och då. Istället tänker jag på att jag vill dit igen och planerar för det. Likadant om jag äter något gott på någon mysig restaurang, då vill jag omedelbart, där och då på plats bestämma ett nytt besök och fantisera om hur trevligt det kommer bli och hur underbart det kommer smaka. Och vid olika tillfällen i livet, bröllopet, Spiggens födelse t.ex. men även vid  roliga fester och resor försöker jag hela tiden tänka Nu. Nu. Nu. Det händer NU. Jag försöker se vad som händer och vara fokuserad i stunden. Men det kan istället innebära att jag blir för betraktande och kan inte ge mig hän i ögonblicket. Jag vet inte riktigt hur man kan komma ur det här. Kanske genom att acceptera att vissa saker händer bara en gång och vissa människor träffar man aldrig igen. Men att det kommer fler underbara ögonblick och människor även om de inte ser likadana ut.







2 kommentarer:

  1. Du beskriver det väl. Jag kan ibland känna likadant. När jag varit ute och rest är ett exempel. Speciellt Nya Zeeland. När jag blickar tillbaka på den resan så känns det nästan som att jag inte riktigt varit där. Att jag mer betraktat det. En superkonstig känsla. Ibland vill jag åka tillbaka för att verkligen UPPLEVA det. Superkonstigt! Kram

    SvaraRadera
  2. Åh jag kan känna samma sak. Fast jag känner att jag kanske inte njuter just i stunden, utan det kommer efteråt, när det fått sjunka in, typ dagen efter, eller nått. Jag kan sörja det ibland, att inte njuta nuet så bra som de flesta är på det :)
    Kram å tack för ett vettigt inlägg

    SvaraRadera