måndag 30 juli 2012

Grymmaste soppan

Nu när jag är själv så orkar jag inte lägga ner så mycket tid på matlagning direkt. Ja alltså, det gör jag ju inte annars heller men tack vare Peter så brukar det i alla fall vankas någon form av mat vid någon tid på kvällen. Ibland t.o.m. hemlagad.
Men igår när jag kom hem så kände jag mig redigbyxig och slängde därmed ihop en tomat och morotsoppa för att ha till matlåda i veckan. Den blev typ svingod. Och ganska så kryddstark. Receptet har jag fått från min fina vän dietisten som är nyttig värre och smal som ett snöre. Så detta är mitt bästa recept när jag känner mig bantnödig. Vilket jag ju ofta gör.
Håll till godo.

Tomat och morotsoppa a la Dietisten 

Ingredienser:
2 burkar krossad tomat
1 stor morot
1 gul lök
2 klyftor vitlök, eller mer för den som vill ha gott om utrymme på bussen.
1 tärning köttbuljong. Eller grönsaksbuljong om man nu tror på sånt.
Timjan, Cayenne, torkad basilika, svartpeppar och salt.
1 tsk socker
2 dl mild naturell yoghurt.

Seså.
Skala och riv moroten

Hacka all lök.
Ett litet tips är att skölja knivbladet med vatten innan du hackar gul lök så slipper du grina bort din dyrt inköpta mascara.


Fräs löken och moroten i lite olja i en kastrull. Sniffa lite..det luktar dögott.

Vräk i tomaterna och buljongtärningen.

Hacka tärningen lite halvhjärtat så den typ löser sig.

I med kryddor. Hur mycket undrar du.. Jag har inte en aning. Ha i tills du skäms.
Men du kan ju alltid smaka av. Nu låter jag kanske lite nonchig men i originalreceptet står ingen mängd och jag blir alltid själv lite stressad över detta. Stöddigheten är alltså bara en yta.

Glöm inte sockret. Gör man grejer med tomat så skall man alltid ha lite socker i..Det lärde jag mig genom att kolla på Sveriges Mästerkock. Jorå.

Nu skall rubbet koka i 15 minuter. Puttra. Inte stormkoka. Ibland stormkokar jag dock lite och i ärlighetens namn så verkar det inte göra så mycket. Men det är synd om det bränner fast.

När det kokat klart så skall du köra lite med stavmixern i.
Jag rekommenderar lång oöm ärm för det skvätter en del ibland och bränns. Jag har väldigt låg smärttröskel så detta är ett jobbigt moment.

I med yoghurt och rör runt.

Ner i skål och så på med en klick yoghurt.

Känn så hur smalheten smyger sig på dig.






3 kommentarer:

  1. Hahaha!! Jag ÄLSKAR din recept på alla sätt och vis! :) Kraaam

    SvaraRadera
  2. men jisses. Tänk om smalheten kommer vid ett olämpligt tillfälle. När händerna är upptagna så man inte hinna fånga byxorna (som självklart halkar av för att man blivit så smal)? Låter farligt. Tror jag håller mig till choklad trots allt ;)

    SvaraRadera
  3. Har precis gjort soppan (såklart precis som du beskrev) och jäklar vad god den är!
    Inte heller dumt att jag nu kommer att bli jättesmal ;)

    SvaraRadera