måndag 5 september 2011

Nätter då man vill dö lite

Trots att jag lovat mig själv att vara flitig tog jag en bloggpaus i helgen. Helgen har varit hård mot mig tycker jag, trots att jag fick äta godis på lördagen. Det var i grevens tid kan jag säga för redan på torsdagkvällen satt jag i soffan med håglös blick och berättade för Peter att livet kändes som en möglig fralla. Ojdå ojdå sa Peter förstås och låtsades vara orolig även om han förstås visste fortsättningen om att inget är roligt om jag inte får käka vare sig snarre eller kakor osv osv osv. Sedan tyckte han att jag skulle gaska upp mig för snart är jag smal och snart är det dessutom lördag. KäckeBenny.

Som grädde på moset så har Spiggen fått någon bacillusk och är rätt så förkyld och har haft feber och skit. Han är ju ett ganska så friskt barn, vi har haft tur på det sättet. Han är iofs pigg nu också men han sover så förbannat dåligt. Alltså, jag är bortskämd och sånt men när han i natt, tredje natten på raken vare sig ville sova eller vara vaken, inte bli sugen med nässugen (överraskning) inte dricka mjölk (som är så gott) så ville jag skära mig. Bara lite grann och inte så djupt men ändå skära mig.

Ibland sjunger jag psalmer för Spiggen på nätterna...det kanske kan verka lite otippat eftersom jag inte är sådär våldsamt religiös men söndagsskolan sitter djupt i mig och vid halv tresnåret så är det de enda sånger som jag minns och kan sjunga i komatillstånd. Och så är det mysigt.
I natt sjöng jag "Blott en dag ett ögonblick i sänder" för Spiggen, högt och med själslig inlevelse.
Vid textraden "Som din dag så skall din kraft och vara" så kan det hända att jag snyftade lite och tyckte våldsamt synd om både Spiggen och mig själv. (inte minst). Inte alls omöjligt.
Fast ändå lät det lovande förstås. Alltså den textraden. Och ser man på, vi överlevde och hade tillochmed fortfarande ork att göra storkok barnmat. Det var ju det som stod på programmet. Så han hade rätt. Gud.

På dagen är lillprosten gnällig men man kan få honom på gott humör. Idag har vi t.ex. dansat tryckare och kollat videon till den här gamla goda dängan:












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar