söndag 27 januari 2013

Om du suktar efter en italienare

Sent, sent inlägg p.g.a Homeland. My god vad spännande den serien är.
Och jag som tänkt att skriva om vad för mumsigt jag gjort till middag och allt.

Nåväl Jag kan göra det ändå även om ni ju knappast kan ha någon nytta av det ikväll.
Men ni måste prova en annan dag för detta är seriöst gott. Inte så snyggt. Men gott.

Ikväll gjorde jag min svärmors italienska auberginegratäng och den är så dojorna flyger av. Och lätt. Att göra alltså. Knappast kalorimässigt.

Så här gör du.

Skala en Aubergine och skär den i hyfsat tunna skivor.
Strö salt på skivorna så att det drar ut lite fukt och torka sedan av dem.
Placera dem lite snyggt i en form och varva med skivad tomat, mozzarella och Röd pesto.
Tryck i lite vitlök när du ändå har ångan uppe, peppra och salta
På med parmesan på toppen.
In i ugnen på hög värme, typ 225 och vänta tills auberginen är mjuk.
Mellan 30 och 40 minuter skall den stå inne. Det är länge det, speciellt när det luktar ljuv fågel i köket men stå ut.
Servera till typ vad som helst eller ät den som den är.
Bli en lite lyckligare människa.

Smarro.

1 kommentar: