fredag 4 november 2011

kakmonstercupcakes-Så här gör man.

Här kommer receptet på kakmonstercupcakes:

Själva muffinasarna är Leilas grundrecept på cupcakes.

8 stora eller 12 små. (Jag gjorde 6 bombastiska istället)

Ingredienser:

100 g smör
2 st ekologiska ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl ekologisk mjölk 3%
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Fyllning: Jag blandade i hackad choklad och hallon. Men du gör ju som du vill. Ta något annat vetja. Kanske dumle. Vad vet jag?

Gör så här:
Sätt på ugnen på 175grader om du har varmlufts. Annars får du gå upp ca 20 grader.
Smält smöret.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt. Vispa på bara. Särskilt pösigt blir det aldrig men gör ditt bästa.
Rör ner smält smör, mjölk och citronskal
Blanda mjöl, bakpulver och salt i en annan bunke. Blanda noga. Mina sprack så jag var nog lite slarvig. Det ska du inte vara.
Blanda sedan i mjölblandningen.
Placera ut fina muffinsformar i en muffinsplåt. Jag hade en för 6 bautamuffins som sagt.
Grädda i mitten av ugnen.
I receptet står 10 min och det kanske funkar med de små.
De stora tar längre tid...Men de skall vara torra inuti och hyfsat gyllenbruna på ytan. (Mina blev rätt bleka faktiskt, men strunt samma)


Ingredienser till pyntet:

300 g vit choklad
300g philadephiaost (Ett stort paket)
kokos
blå hushållsfärg
Cookies av chocolate chipmodell
mintkyssar 2 till varje monster

Smält chokladen i vattenbad och blanda med philadelphiaosten samt mycket mer hushållsfärg än du tror. Ös i. Det skall bli rejält blått. Ställ det kallt så länge så att det stelnar lite. Blir mycket lättare att jobba med då.
Blanda kokos med hushållsfärg. Även det skall bli knallblått. Jag tjatar om detta men det tar MYCKET mer blåfärg än du tror. minst en flaska.
Dela kakorna i halvor.

Tag en muffin och lägg på en rejäl klutt med frosting. Äckligt mycket om man ska vara ärlig. Hela huvudet är ju gjort av frosting. Forma huvudformen med hjälp av en smörkniv eller dylikt.
Rulla frostingen i det blå kokoset.
Sätt på mintkyssar som ögon.
Tryck in en kakhalva i truten på den.

Kolla en stund på dem och förundras över hur lätt det var och hur snygga de blev.
Bjud någon du vill impa på.

LYCKA TILL!!!!





5 kommentarer:

  1. Helt underbart recept! Det är värt att skriva ut och rama in för att det helt enkelt inte påminner om något annat. Kramar Kicki

    SvaraRadera
  2. Ska definitivt provas, tack!

    SvaraRadera
  3. Gud så fina! Hur kom du på att göra Kakmonstret? Nu kanske jag också vågar mig på att göra cupcakes.

    Kram

    SvaraRadera
  4. Emschen: Jag råkade se dem på nätet på någon kakblogg för evigheter sedan och hade först tänkt att göra dem till Jakobs dop. Men jag fick för mig att de var hopplöst svåra och pallade inte. Men det var inte nåt svårt alls. easypisy.

    SvaraRadera